måndag 5 augusti 2013

Recension: På ön - Tracey Garvis Graves




Titel: På ön
Författare: Tracey Garvis Graves
Utgiven: 2013
Förlag: Forum Bokförlag
Språk: Svenska
Antal sidor: 351
Rec-ex: Ja, tack till Forum Bokförlag
Första meningen: "Jag var trettio år gammal när sjöflygplanet som T.J. Callahan och jag färdades i kraschade i Indiska oceanen."

Trettioåriga Anna Emerson är på väg till Maldiverna och familjen Callahans sommarbostad. Brevid henne på flyget sitter T.J. Callahan, den 16-årige pojke som hon ska undervisa. Men resan tar en oväntad vändning. Piloten drabbas av en hjärtattack och privatplanet kraschar i Indiska oceanen.

Anna och T.J. överlever men är strandsatta på en öde ö. I det ogästvänliga klimatet tvingas de samarbeta och i takt med att T.J. mognar blir det allt svårare att upprätthålla rollerna som lärare och elev. De inleder en förbjuden kärleksrelation och medan veckor förvandlas till månader och månader till år fördjupas deras känslor för varandra. Kommer de någonsin att bli räddade? Och finns det hopp för deras kärlek bortom den öde ö där de befinner sig?


 Wow! jag hade extremt, skyhöga förväntningar på den här boken, som är den svenska översättningen av "On the Island" som jag hört väldigt mycket bra om. Skulle den leva upp till mina förväntningar eller skulle jag bli besviken? Nu när den är utläst sedan några dagar tillbaka och mina tankarna fortfarande är hos Anna och T.J kan jag säga att jag absolut inte blev besviken, den var riktigt bra, otroligt fängslande och näst intill omöjlig att lägga ifrån sig. Jag har aldrig läst något liknande och det kändes verkligen som om jag var med på flyget mot Maldiverna, med andra ord en bok som jag fastnade väldigt snabbt och lätt i.
Jag gillade att den kändes så "rak och ärlig", det var inga censurerade eller förfinade tankar, känslor och händelser utan det mesta kändes väldigt trovärdigt, vilket säkert bidrog till att jag gick igenom halva känsloregistret medan jag läste den...
En väldigt bra bok som jag varmt rekommenderar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Template by BloggerCandy.com