söndag 24 augusti 2014

Recension: Somewhere Only We Know - Cheyanne Young

somewhere_only_we_know


Titel: Somewhere Only We Know
Författare: Cheyanne Young
Utgiven: 2014
Förlag: -
Antal sidor:  227
Första meningen: "It's the same thing every morning"

Sadie Bradford’s life is one anxiety attack after another. All she wants is to escape life's realities for the summer and hang out with her best friend Aaron. But her grandmother has other plans: Sadie will get a job. Sadie will do volunteer work. Sadie will make new friends - friends without brain injuries that make them forget everything...friends that aren’t Aaron.
While Sadie struggles to survive her anxiety with all these new changes, she finds an escape when she dreams herself into the beautiful world of Isola Fiona. It’s a place that cures memory loss and anxiety. It’s a place where she and Aaron can fall in love.
But after dragging Aaron along with her to her dream world, things take a turn. Every time they return home, Sadie’s anxiety is a little better but Aaron’s memory is still gone. And Isola Fiona may not be much of a dream after all. As Sadie realizes that Isola Fiona is as real as her anxiety, she rushes to change the course of fate and make things right, but she may be too late...


Åh den här boken var så fin och speciell på många sätt! jag älskade relationen mellan Sadie och Aaron och kunde i mångt och mycket relatera till Sadie. Karaktärerna kändes trovärdiga och även fastän jag inte är så mycket för böcker som drar iväg åt fantasyhållet sögs jag verkligen in i berättelsen redan på de första sidorna. Isola Fiona berättade författaren så levande att jag verkligen såg det framför mig, det kändes som att den platsen verkligen fanns på riktigt, och alla karaktärerna var väl genomtänkta. Genom hela berättelsen gick den en röd tråd av underbar vänskap, hopp och förtvivlan och de sista kapitlen kändes i hela kroppen och fick mig vid ett tillfälle att gråta så mycket att jag var tvungen ta en kort paus och lägga ifrån mig boken för att samla mig lite.
"Somewhere Only We Know" var ett riktigt impulsköp, jag köpte den utan att veta någonting om den överhuvudtaget, och jag kan säga att det är inget köp jag ångrar så här i efterhand. Efter att jag fått hem boken googlade jag på titeln av nyfikenhet och kom till författarens hemsida och såg att hon skrivit ett blogginlägg om historien bakom boken: http://cheyanneyoung.blogspot.se/2014/06/the-story-behind-somewhere-only-we-know.html och det märks verkligen att författaren har en speciell relation till den, och att det betyder mycket, för det här var en bok med både själ och hjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Template by BloggerCandy.com