måndag 22 september 2014

Recension: Oblivion High - Johanna Koljonen & Nina Von Rüdiger

oh


Titel: Oblivion High
Serie:
Oblivion High #1
Författare: Johanna Koljonen & Nina Von Rüdiger
Utgiven: 2012
Förlag: Kolik Förlag
Antal sidor:  208

När den japanske utbytesstudenten Nix börjar högstadiet i Upplands Väsby, vänds livet där upp och ner för vännerna Nin och Soon Mi. Kommer hans vänskap ge dem en fribiljett till skolans tuffa gäng, eller kommer de dra ner honom till töntarnas nivå?

Nix är snygg och mystisk, han ser nästan ut som en vuxen, men beter sig ibland som ett barn. Är han verkligen den han utger sig för att vara? Eller är han i själva verket sagornas Näcken - och hör hemma i ett långt mer mörkt och mytologiskt land än Japan?



 Det här är alltså en serieroman i mangastil som handlar om när Näcken började högstadiet i Upplands Väsby. Jag vet faktiskt inte vad jag ska tycka, jag gillade tecknarstilen och tyckte till en början att det var lätt att hänga med i texten och konversationerna, men efter ett tag blev det svårt att hålla isär alla karaktärerna då de liknade varandra och berättelsen hoppade så mycket. Jag kände att jag tappade bort mig i handlingen mer än en gång och jag upplevde den som ganska rörig, ibland visste jag faktiskt inte vad jag läste utan det kändes som om det var en helt annan berättelse. Men så är jag ingen van mangaläsare heller så det kan mycket väl bero på det. Den lämnade även en hel del frågetecken och slutade väldigt abrupt, men jag antar att det var meningen för att man ska plocka upp den andra boken.
Läs ett smakprov av Oblivion High (bok 1) HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Template by BloggerCandy.com