måndag 30 mars 2015

Recension: Trollskogen - John Holmvall



Titel: Trollskogen
Författare: John Holmvall
Utgiven: 2015
Förlag: Rabén & Sjögren
Antal sidor: 60
Första meningen: "En människoboning! vi ska se om vi kan snappa åt oss lite grötskrap eller någon rova."

- Sju granskogar har jag sett växa upp och sju granskogar har jag sett multna ner. Och en gång blir du också grå och torr min skatt. Men nu ska vi fira! Jag hämtar en tallrik med de fetaste maskar och den saftigaste mossa!



Det här var en helt underbar liten seriebok av Umeåbon John Holmvall, berättelserna med inspiration från naturen och skogarna kring författarens födelseort Robertsfors riktar sig till barn och är emellanåt både spännande och lite småskrämmande. Det är inte så mycket gulligull och sockersött som är väldigt vanligt i dagens barnböcker, den sticker ut och det gillar jag. Här får vi stifta bekantskap med naturväsen som troll, älvor och småfolk i fyra fristående berättelser som alla tar med oss djupt in i skogen. Språket författaren använder sig av passar väldigt bra till handlingen, karaktärerna och miljöerna och bidrar till att skapa en väldigt trolsk stämning som verkligen greppar tag i läsaren.
Jag gillar att varje berättelse ligger så nära naturen och att budskapen som finns med handlar om att man ska vara rädd om den, något som känns väldigt viktigt att vi lär barnen.
Författarens illustrationer som fyller varje sida är helt fantastiska! otroligt detaljrika och levande. Jag skulle säga att Trollskogen är mer än bara en seriebok - den är ett konstverk. Jag skulle vilja ha nästan varenda serieruta på väggen.
Boken riktar sig till barn i åldern 6-9 år men även jag som räknas som vuxen tyckte mycket om den och ville inte att den skulle ta slut. Hade jag haft barn är jag övertygad om att det hade varit just denna bok som blivit läst om och om igen tills sidorna börjat lossa.
Jag hoppas att författaren någon gång kommer ge ut en tjockare seriebok för vuxna och att denna fantastiska lilla barnbok kommer översättas till flera språk och ges ut internationellt.
Det här var en riktigt bra debut av John Holmvall och jag hoppas att vi kommer få se mycket mer av honom i framtiden.

"Nu ska du lysa min prinsessa. Jag ska pryda dig i glim och glam och tingeltang.
Du kommer nog att trivas."



Tack till Rabén & Sjögren för recensionsexemplaret!

1 kommentar:

  1. Svar: Jag måste helt klart hålla med dig! På något sätt är det lättare att få in TV-serie-tid än lästid. Som du säger så ser jag också ofta på serier medan jag äter och när jag är för trött för att läsa. Dessutom har jag lättare för att se på TV-serier när jag känner mig lite nere, medan mina tankar bara flyger iväg då medan jag läser.

    Jag håller verkligen med dig om det där med att man inte har nästa del hemma. Det är så lättare att få tag på TV-serier än vad det är att få tag på nästa bok. Oftast finns resten av säsongerna lättillgängligt på internet, medan man måste beställa nästa bok i serien, och då plockar man upp något annat under tiden och sen när man får den andra boken så ställer man den bara hyllan!

    Jag tycker att det är lite synd, för jag är så otroligt dålig på att läsa klart bokserier...

    SvaraRadera

 

Template by BloggerCandy.com